Всичко, което трябва да знаете за гумите

Автомобилните гуми често се възприемат като по- маловажна част от превозното средство.
Гумите са единственият контакт ,който превозното средство има с пътя. За да останат превозните  средства безопасно и сигурно на пътя, гумите трябва да бъдат в състояние да се справят с външните сили ,които въздействат върху тях - при спиране, ускоряване или в завой. Това е особено важно, когато пътят е мокър и хлъзгав, или покрит със сняг или лед.

Така че, имайки едно наум относно вашата безопасност , ето някои полезни съвети и консултации, за да ви помогнат да предприемете правилната грижа за гумите си.
Уверете се, че ще пристигнете безопасно!

 

 

   Оглеждайте гумите си и проверявайте налягането им на всеки две седмици. 

Налягането в гумите играе категорична роля в експлоатационния живот на гумата и нивото на тяхната безопасност .То се определя индивидуално за всяка марка гуми и всеки модел превозно средство ,от производителя.Обърнете се към ръководството за употреба от производителя, проверете капака на резервоара за гориво, вратата на колата или жабката , за да намерите препоръчителното за гумите на автомобила ви.Прекаленото или недостатъчно издуване намалява способността на гумата да се „захване” на пътя правилно. Не само, че това ще доведе до прекомерно или неравномерно износване на протектора,то ще има значително влияние върху управлението, което може да бъде особено опасно при завиване с висока скорост.
Ако налягането, не е достатъчно за натоварването на автомобила, температурата на гумата се повишава поради завишеното огъване. Завишената температура в гумата може да доведе до структурна повреда на гумата и дори до разрушаване на състава на гумата.

Ние препоръчваме:
Проверявайте налягането на гумите на всеки две седмици и го регулирайте , ако е необходимо. Запомнете,че трябва да проверявате гумите, когато те са студени, а не когато те все още са
топли от шофирането . Също така, не забравяйте да проверите вашата резервна гума, тъй като никога не се знае кога ще ви потрябва . Ако подозирате повреда на гумата,то потърсете професионална услуга при лицензиран сервиз за гуми.

 

        Избягване на повреди

Гумите могат да се повредят дори без знанието на водача .Ако все пак откриете или забележите нещо притеснително, то незабавно потърсете професионалист,за да бъде инспектирана.

Ние препоръчваме:

Ако ви се наложи да минете през през препятствие по пътя , то подходете бавно – възможно най-близо до перпендикуляра . Проверявайте редовно гумите за външни щети
като порязвания, пукнатини или издутини.

 

  Не претоварвайте вашите гуми.

Трябва да избягвате пренапрежение в гумите  (прекалено висока скорост или претоварване) .Това може да доведе до непоправими увреждания по гумата.

Ние препоръчваме:

Избягвайте да претоварвате вашия автомобил. Ако имате намерение за шофиране под условия на голямо претоварване или висока скорост , то налягането на гумитеследва да бъде в зависимост от препоръките на производителя на превозното средство.

 

     Наблюдавайте промяната в дълбочината на протектора.

Обърнете особено внимание на протектора на гумата – той има силно влияние върху няколко критерия за безпроблемно управление.

Важен фактор е дълбочината на протектора на гумата , който по закон трябва да бъде минимум 1.6 mm . Ако карате с по-нисък протектор, рискувате да ви бъде съставена глоба или отнети точки от вашия талон. Индикаторите за износване на протектора са важен инструмент за преценка относно остатъка от дълбочината на протектора .  Някои марки гуми  имат допълнителни обозначение,които достигнати показват наличие за износване на протектора.

Ние препоръчваме:

Тъй като износените гуми значително увеличават риска от аквапланинг и намаляват спирачния път при мокра настилка, ние призоваваме водачите да сменят своите гуми преди те да достигнат минималната позволена дълбочина на протектора . Едно добро правило да се следва: смяна на летните гуми, при остатъчна дълбочина на протектора  3 мм ; и зимни гуми, когато те имат 4 мм остатъци от протектора.

 

 

     Доверявайте се редовно на експертната проверка на вашите гуми .

 Това означава да се провери баланса на гумите и оста. При преминаване от летен към зимен сезон е препоръчително вашите гуми да бъдат пребалансирани, за да избегнете вибрации при шофиране. Не само превозното средство, ще се движи по-гладко, но същевремено се намалява и износването на гумите и на други части от цялостта на превозното средство. Друг положителен аспект: вие увеличавате вашата безопасност, тази на вашите пътници и другите участници в движението. Рано или късно, все пак ще трябва даподмените вашите гуми. Моментът, в който гумата се заменя , е решение, за което собственикът на гумата е отговорен сам по себе си.Гумите трябва да бъдат подменени по много причини, включително и износване на протектора до минимална дълбочина,както и видими повреди (дупки, разрези, пукнатини, издутини, претоварване и др.) Поради тези причини, гуми, включително резервни такива, трябва да бъдат инспектирани редовно, т.е. поне веднъж на всеки две седмици. Редовната проверка е особено важна ако желаете да експлоатирате по-дълго вашите гуми.

Ние препоръчваме:

Ние препоръчваме монтирането на един и същ тип гуми (марка и шарка на протектора ) на всичките четири колела, като целта е управлението на автомобила и спирачния път да бъдат с най-високи показатели при всички условия на шофиране. Ако подозирате повреди по гумата, ние препоръчваме огледа да се извърши от професионалисти ,извършващи съответните услуги.

 

   Не позволявайте монтиране на гума, ако не знаете нейния произход.

Съществува потенциално сериозен риск, свързан с покупката на употребявани гуми, особено на такива с несигурна или неизвестна история. Това се отнася за гуми, закупени като резервни или които имате намерение да монтирате за използване на превозното средство. Използваните гуми може да са били подложени на неправилна експлоатация, поддръжка или условия за съхранение, и може да имат повреда, която би могла да доведе до неизползваемост на гумата. Не всички такива повреди по гумата или условия, са видими външно . Така например, неправилни ремонти или повреди по вътрешната подложка на гумата, могат да се видят само чрез проверка на вътрешността на гумата, след като се демонтира от джантата . В специализиран сервиз за гуми , квалифициран професионалист трябва да огледа вътрешното и външно състояние на използваната гума преди монтирането й.
Ако сте закупили употребявано превозно средство , то гумите му трябва да бъдат демонтирани от джантите и инспектирани от професионалист в сервиз .

Ние препоръчваме:

Да не се купуват, продават, или монтират употребявани гуми, ако не сте сигурни в тяхната история и реално състояние.Разберете колко стара е гумата . Продажбата на износени гуми, които не отговарят на правните изисквания е не само престъпление по смисъла на Закона за защита на потребителите, но също така представлява сериозен риск за безопасността на водачите, пътниците и на останалите участници в пътното движение.

 

Срокът на експлоатация на гумата е сборна функция от съхранение, подреждане, подмяна, и сервизни условия, на които е подложена една гума по време на експлоатационния й живот (натоварване, скорост, налягане в гумите, нараняване от опасности по пътищата, и т.н.). Тъй като сервизните условия варират в широки граници, точно прогнозиране на експлоатационния живот на която и да е специфична гума , хронологично не е възможно. Така че можете да проверите, кога е произведена гумата, след като най-големите компании   използват обща система за кодиране. Вие ще намерите този код върху страничния борд  на вашата гума. Първите две от тези четири цифри идентифицират  седмицата на производство, а последните две цифри определят годината на производство. Например, гума , маркирана 2213е направена през 22 седмица на 2013 г.

Ние препоръчваме:

Всички гуми (включително резервни гуми), които са произведени преди повече от десет години да бъдат заменени с нови гуми, дори и ако видимо изглеждат годни за употреба и дълбочината на протектора е в норма.

 

  След падането на температурите  до - 7 ° C - сменете гумите със зимни!

Когато наближи зимния сезон, шофьорите трябва да започнат да планират с какво би могла да ги изненада зимата.. Ако имате нужда от убедителни причини , то просто слушайте прогнозите за времето . Те прогнозират различните комбинации от сняг, лед, дъжд и сухи периоди . За да се справят с този микс от различни пътни условия, водачите трябва са оборудвани със зимни гуми, които са подходящи за зимните условия по пътя. Така че, "ако термометърът е на - 7 ° C   - време е , да замените вашите летни гуми и да им дадете почивка. "

През зимата пътищата обикновено са мокри и хлъзгави и зимните гуми предлагат много по-добро сцепление при тези условия, отколкото летните гуми.

   Условия за опасност

Докато снгът и ледът представляват най-очевидната опасност за шофьорите, повечето шофьори следва и да променят и своя стил на шофиране, за да отговорят на тези условия.
Въпреки това, студени, влажни пътища визуално не се различават от влажните условия през по-топлите месеци и шофьорите не са склонни да коригират своя стил на шофиране.

Температурата на въздуха е решаващ фактор в способността на гумата да има добро поведение на пътя. Когато температурата падне под 7 ° C, състава на протектора при гумите започва да се втвърдява, като осигурява по-ниско сцепление. Съединението на протектора при зимните гуми съдържа повече естествен каучук и напреднали силициеви съединения, за да се намали ефекта на втвърдяване, подпомагайки допълнително сцеплението и къси разстояния на спиране в студени и влажни условия. Заедно с усъвършенствани модели на мулти-грайфера на протектора, комбинацията е такава, че не можем да я сравняваме с лятна гума, така че зимната гума е най-безопасният вариант от октомври до март, когато температурите рядко се издигат над 7 ° C. Това важи особено за пътуващите и бизнес шофьорите, които са по пътищата в най-студените условия в ранната сутрин и вечер.

Ние препоръчваме:

За ваша собствена безопасност, следва да монтирате зимните си гуми преди началото на сезона и това да бъде извършено в специализиран сервиз от обучени професионалисти.

 


Споделяне